BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 25 Mac 2011

MAKNA ILAH


Makna ILAH


Ilah    اله
- سكن اليه          Merasa tenang padanya (10:7)
-  
استجاربه             Melindungi diri padanya (72:6)
- اشتق اليه            Selalu rindu padanya (7:138)
-
ولع به                  Mencintainya (2:165)


Abadahu  عبده 
-
 كمال المحبة        Sempurna mencintai
-
كمال التذلل          Sempurna menghinakan diri
-
كمال الخضوع     Sempurna menundukkan diri


Al Ilah     الأله 
- المرغوب          Yang diharapkan
-
المتبوع                Yang diikuti
-
المرهوب           Yang ditakuti
-
المحبوب               Yang dicintai



Al Ma’budالمعبود  
- صاحب الولاية     Yang layak diberikan kepadanya wala’
-  
صاحب الطاعة    Yang wajib diberikan kepadanya ketaatan
-    
 صاحب الحاكميةYang wajib diberikan kepadanya authoriti




Aliha    اله

سكن اليه 
manakala mendengar namanya disebut atau dipuji orang ia merasa tenteram.
Manusia yang meng”ilah”kan kehidupan dunia merasa tenteram dengan dunianya, walaupun ketenteraman yang dimilikinya adalah sementara sahaja.
Al quran 10:7-8

استجاربه
Merasa dilindungi oleh-Nya (istijaaro bihi), kerana ilah tersebut dianggap memiliki kekuatan ghaib yang mampu menolong dirinya dari kesulitan hidup.
Ada manusia memper”ilah” jin dengan meminta perlindungan kepadanya.
Al quran 72:6  dan 36:74-75

اشتق اليه 
Merasa selalu rindu kepadanya (assyauqu ilaihi), ada keinginan selalu bertemu dengannya, samada berterusan atau tidak. Ada kegembiraan apabila bertemu dengannya.
Al quran 2:93 dan 20:91


ولع به 
Merasa cinta dan cenderung kepadanya (wulli’a bihi). Rasa rindu yang menguasai diri menjadikannya mencintai ilah tersebut, walau bagaimanapun keadaannya. Ia selalu beranggapan bahawa pujaannya memiliki kelayakan dicintai sepenuh hati.
Al quran 29:25 dan 2:165





Abadahu  عبده 

كمال المحبة 
Dia amat sangat mencintainya sehingga semua akibat cinta siap dilaksanakannya. Maka diapun siap berkorban memberi loyalti, taat dan patuh dan sebagainya.
Al quran 39:45

كمال التذلل
Dia amat sangat merendahkan diri di hadapan ilahnya (kamalut tadzulul). Sehingga menganggap dirinya sendiri tidak berharga, sedia bersikap rendah serendah-rendahnya untuk pujaannya itu.
Al Quran 21:59 dan 68

كمال الخضوع
Dia amat sangat tunduk, patuh (kamalul khudu’). Sehingga akan selalu mendengar dan taat tanpa reserve, serta melaksanakan perintah-perintah yang menurutnya bersumber dari sang ilah.
Al Quran 36:60 dan 6:137




Al Ilah     الأله 
Al ilah dengan makrifat iaitu sembahan yang sejati hanyalah Allah sahaja, sedangkan selain Allah adalah bathil. Maka pengertian-pengertian ma’na ilah di atas hanyalah hak Allah sahaja, tidak boleh diberikan kepada selainNya. Dalam menjadikan Allah sebagai Al Illah terkandung empat pengertian iaitu

المرغوب
Al Marghub iaitu dzat yang sentiasa diharapkan. Kerana Allah selalu memberikan kasih sayangNya dan di tangan-Nyalah segala kebaikan.
Al quran 2:163-164

المحبوب
Al Mahbub, dzat yang amat sangat dicintai kerana Dia yang berhak dipuja dan dipuji. Dia telah memberikan perlindungan, rahmat, dan kasih sayang yangberlimpah ruah kepada hamba-hambaNya.
Al quran 2:165 dan 8:2 dan 9:24

المتبوع
Al Matbu’ yang selalu diikuti atau ditaati. Semua perintahNya siap dilaksanakan dengan segala kemampuan sedang semua laranganNya akan selalu dijauhi. Selalu mengikuti hidayah atau bimbinganNya dengan tanpa pertimbangan. Allah sahaja yang sesuai diikuti secara mutlak, dicari dan dikejar keredhaan-Nya.
Al quran 51:50 dan 37:99

المرهوب
Al Marhub, sesuatu yang sangat ditakuti. Hanya Allah sahaja yang berhak ditakuti secara syar’i. Takut terhadap kemarahanNya, takut terhadap seksa-Nya, dan takut terhadap hal-hal yang akan membawa kemarahanNya. Rasa takut ini bukan membuat ia lari, tetapi membuatnya selalu mendekatkan diri kepada Allah.
Al quran 2:186, 40:60, 94:7-8.















Al Ma’budالمعبود  

صاحب الولاية
Pemilik kepada segala wala’, perwalian atau pemegang otoriti atas seluruh makhluk termasuk dirinya. Dengan demikian wala’ mukminin hanya diberikan kepada Allah dengan kesedaran bahawa kepatuhan yang diberikan pada selainNya adalah kemusyrikan.
Al quran 109:1-6 dan 16:36 dan 2:21

صاحب الطاعة
Pemilik tunggal hak untuk ditaati oleh seluruh makhluk di alam semesta. Mukmin meyakini bahawa ketaatan pada hakikatnya untuk Allah sahaja. Seorang mukmin menyedari sepenuhnya bahawa mentaati mereka yang mendurhakai Allah adalah kedurhakaan terhadap Allah.
Al quran 7:54

صاحب الحاكمية
Pemilik tunggal kekuasaan di alam semesta. Dialah yang menciptakan dan berhak menentukan aturan bagi seluruh ciptaanNya. Maka hanya hukum dan undang-undangNya sahaja yang adil. Orang mukmin menerima Allah sebagai pemerintah dan kerajaan tunggal di alam semesta dan menolak kerajaan manusia.
Al quran 12:40 dan  24:1 dan 5:44


0 ulasan: